Historien. |
Op
Mågen Startside
Privat |
Mågen som arbejdsbåd. "Mågen" er født som en
såkaldt Åledrivkvase. Denne skibstype hører hjemme i det sydøstlige
Danmark, altså det vi kender som det Sydfynske Øhav og
Smålandsfarvandet.
Betingelsen for at man kan fiske med åledrivvod er, at der er store
områder med lavt vand og en frodig ålegræsbevoksning. Disse
betingelser var netop tilstede i de omtalte områder. Egentlig startede
fiskeriet i nogle områder af den tyske østersøkyst, der meget ligner
de danske. På grund af overfiskeri og deraf
følgende restriktioner, flyttede nogle tyske fiskere med deres
fartøjer til de egne af Danmark som lignede deres hjemegn. I
begyndelsen var der nogen skepsis fra de lokale, men efterhånden blev
fiskeriet også taget op af danske fiskere.
Fiskeriet foregik i praksis på den
måde, at båden sejlede ud over
ålegræsområderne mod vinden, altså på kryds. Derefter balancerede
man båden ved hjælp af sejlene, så den lå tværs af vinden. Derefter
blev voddet sat, og båden drev ind over det område, man netop havde
krydset hen over. |
På billedet ovenfor ses det tydeligt
hvordan fiskeriet foregår. For at kunne sejle på kryds, og efterfølgende drive over ganske lavt vand, var det nødvendigt med et anderledes kølarrangement end på andre fiskerbåde. De første drivkvaser havde sidesværd, senere gik man over til at bygge dem med sænkekøl. Mågen er bygget med sænkekøl, og der var tydeligt spor efter kølkassen og hullet til sænkesværet i den gamle køl, der blev skiftet ved restaureringen i 98-99. Som det ses på billedet, er drivkvasen klinkbygget og spidsgattet. Ret selvfølgeligt for mindre danske brugsbåde. Men "Mågen" er på disse punkter meget anderledes. Dels er den kravelbygget, dels har den en særegen hæk, populært kaldet "tyskerrøv". |
På billedet ses tydeligt
"Mågens" noget særegne hæk, som vi dog finder meget smuk.
Den er i hvert fald effektiv. Giver et fint løft for agterfra kommende
sø, og fin plads til to lænestole eller en fiskeplatform.
På Esbjerg Fiskeri- og Søfartsmuseum står der en noget større drivkvase i den permanente udstilling. Denne båd ligner utrolig meget "Mågen", men altså en ½ gang større.
Mågen som lystbåd. I 1937 var Mågen udtjent som
erhvervsfartøj, ålegræspesten havde ødelagt fiskeriet, og båden var
vel også for lille. 30 år er i øvrigt en pæn alder for en brugsbåd,
der arbejder hver dag. |
I
1951 købte Ingeniør Harald Krat Mågen. Muligvis købte han båden af
Høgh, muligvis har den været handlet et par gange. Forholdet mellem familien Krat og Mågen var på alle måder lykkeligt. Vi har et brev fra Familien Krat, der formeligt emmer af gode oplevelser og megen kærlighed. Ligeledes har vi et nationalitetsbevis fra 1951 (afbilledet til venstre), der viser at båden på dette tidspunkt fik navnet "Mågen". Tidligere har det heddet "Chardo", men om den sejlede under det navn i Høghs tid, ved vi ikke. Da vi købte båden til Århus, valgte vi at give den navnet Mågen tilbage, da vi gerne ville fortsætte det gode forhold fra Krats tid. I 1967 afhænder familien Krat Mågen, og historien fortaber sig i nogen grad i mørke. Båden har været handlet adskillige gange, og bl.a. været hjemmehørende i Middelfart. Formodentlig har den også været et af de triste skibe, man ser på land sommer efter sommer. I 1986 køber Poul Thrane båden til Assens, og gør et behjertet forsøg på at sætte den i stand. Poul Thrane har desværre ikke villet oplyse hvor og af hvem han købte båden, men han har sikkert fået den billigt. Efter et par år beslutter han at sælge båden og Mågens århusperiode begynder. Båden var i slet forfatning, delvis på grund af fejlagtig behandling. Forsikringsselskabet ville ikke forsikre skibet for |
sejlads Assens - Århus, så
Mågens første rejse i sit nye regi foregik på en blokvogn. En
væsentlig årsag var, at der ikke var brugt isoleringsmaling mellem
jernspirene og kobberbundmalingen, og alle spirhoveder viste sig som
små rustbobler. Problemet viste sig at være mindre end frygtet, da
miseren kun havde stået på et års tid. Spirene blev slået efter, og
der var kun få dårlige.
Et nyt liv i Århus. I 1986 blev Mågen altså købt til Århus. |